Vánoce, Vánoce přicházejí...

10. prosince 2017


So this is Christmas… Slova známé vánoční písničky od Johna Lennona jsou rozhodně typická pro toto období roku, stejně jako spousta jiných melodií či koled. Máme tu Vánoce! Radujme se, veselme se, nestresujme se… Ejhle. Poslední bod dělá většině lidí zrovna během svátků docela veliký problém. A přiznám se, že letos bohužel i mně. Čím to je, že ani během Vánoc si lidé nejsou schopni si prostě odpočinout, nalít horkou čokoládu, u nějaké vánoční komedie ukusovat cukroví a prostě… nemyslet?

Docela dobrá úvaha k zamyšlení. Já pro to mám důvod celkem oprávněný - maturitní ročník v kombinaci s přijímacími zkouškami na vysoké školy není zrovna lahůdka. Ničemu jinému ale nehodlám dovolit, aby mi zkazilo moji nejoblíbenější dobu roku. Vánoce mi nikdy nic nezkazilo, tak proč by mělo letos? Možná i na tu školu časem úspěšně zapomenu - aspoň během Štědrého dne.

Zdá se, že lidé kolem mě k tomu všeobecnému stresu mají úplně jiná zdůvodnění, a znám pár jedinců, co se v tom stresu skoro vyžívá. Ťukám si na čelo. Proč? Copak vážně záleží na tom, že nenapečete všechny možné druhy cukroví jako obvykle? Že budete mít trochu prachu na skříni, že neozdobíte celý dům…? O nic přece nejde. A to jsem se ještě nedostala k dárkům, které způsobují stres ještě u mnohem větší masy lidí. K nechápavému ťukání na čelo přidávám ještě kroucení hlavou. Zdá se, že jestli to takto bude dál, tak za pár let budou Vánoce svátek, který budou lidé leda tak přežívat, ne si jej užívat.

A možná právě proto říkám, že letos se to dá ještě zachránit. S vědomím, že je teprve druhý advent, jsem se rozhodla sepsat, co je pro mě na tomto svátečním období nejdůležitější - a proč je pro mě tak kouzelné. Třeba právě pár z vás přesvědčím. Naděje přece umírá poslední, nebo ne? :)

1. Ježíšek


Ne, opravdu si nemyslím, že dárky nosí Ježíšek. Z toho jsem vyrostla už nějakou dobu zpátky, jako každý z nás. Ale víte co? Vlastně je mi to docela líto. Když to vezmu z humorné stránky, bylo by to rozhodně jednodušší, kdyby za nás dárky kupoval nějaký „anonymní človíček“, ať už by se jednalo o Santa Clause, Ježíška nebo třeba Dědu Mráze. Hned by bylo o starost míň!

Ale teď vážně. Copak vám nechybí ta atmosféra, to napjaté čekání na Štědrý den, psaní dopisů, nebo tajemný zvuk zvonečku? I když právě tenhle zvuk u nás doma zní dodnes, právě kvůli mně. Neumím si bez toho Vánoce popravdě ani představit!

Já si vyřešila problém „neexistujícího Ježíška“ po svém. A to nemluvím jen o zvonečku, ale i o jiných věcech. Byť je pro mě velké lákadlo doma dárky hledat, odolávám pokušení, a nechávám se překvapit. A když se mě naši ptají, co že si to vlastně přeju? Dám jim seznam třeba dvaceti knih s tím, že si mají vybrat. A je jedno, jestli jich koupí pět nebo „jen“ dvě. Důležité je, že já budu překvapená - nebudu přesně dopředu vědět, jakou knížku dostanu. A u ostatních věcí nechávám výběr čistě na nich. Dodává to Vánocům tajemnost, která rozhodně není na škodu!


2. Rodina
Ať už se jedná o tu nejbližší rodinu anebo o ty vzdálenější příbuzné, Vánoce jsou pro mě zkrátka od malička období, kdy je všechny do jednoho vidím. Ne samozřejmě najednou, to by nebylo uskutečnitelné. :D Hezky den po dni, stejně jako všechny předchozí roky. A i když ne všechny členy své povedené rodinky snesu, nevidět je ani během svátků by byl „hřích“. Nejenže by to absolutně pokazilo koncepci Vánoc, kterou mám v hlavě uloženou, ale bylo by to i zvláštní, kdybych tu tradici najednou porušila.

Koncert Jitky Boho se vážně vydařil :).

3. Jídlo. Jídlo. Veliká spousta jídla!
A neříká se přece, že během Vánoc si každý může dovolit tak trochu přibrat? Ať už si to člověk přizná nebo ne, tyhle svátky jsou a budou založené i na jídle. Ať už na tom hlavním štědrovečerním (kapr, řízky, brambory, bramborový salát, kuba… sakra, mám na to všechno chuť!), na tradičním cukroví anebo na jiných sladkostech - jako je například adventní kalendář. I když je v něm sakra nekvalitní čokoláda, jsem si poměrně jistá, že já si ho budu kupovat nejmíň do třiceti. A pak, pokud budu mít děti, ho budu vyjídat jim. :D


Takže můj postoj je jasný: když už selžou první dva body, na kterých jsou „moje“ Vánoce postavené, jídlo to zachrání. Za všech okolností!


4. Tradice
Jsou určité činnosti nebo věci, bez kterých se během tohoto svátečního období prostě neobejdu. Předně je to pro mě cukroví. Ať už se jedná o pečení, vykrajování, zdobení anebo dělání toho, které do trouby nemusí, je to zkrátka tradice. I přesto, že jsem obyčejně v kuchyni úplný antitalent! Některé druhy už dokonce zvládám skoro sama, jak s potěšením shledávám. Mamka udělá těsto a pak už mi to prostě přenechá. Do toho stačí pustit vánoční koledy, které hezky vyplní ticho… Vlastně koledy jsou další bod, který tvoří u nás doma tu typickou vánoční atmosféru. České nebo cizojazyčné, hlavně, že jsou to koledy. Když se tak nad tím zamyslím, českých koled znám podstatně víc. O těch cizojazyčných, povětšinou anglických, mám povědomí buď ze školy anebo z vánočních filmů.

Kreslené nebo hrané pohádky a komedie, ze všech si něco odnesu - a teď zrovna nemluvím o nějakém mravním ponaučení. :D K mým oblíbeným filmům jednoznačně patří ty, ve kterých je tím hlavním „aktérem“ Santa Claus. Nevím, jak vám, ale mně přijdou elfové a sobi neuvěřitelně roztomilí, někdy vtipní… A někdy oboje naráz. :D

Samozřejmě, že si moc ráda pustím i české pohádky. Například filmy „Tři oříšky pro Popelku“ anebo „Kouzla králů“ patří na můj seznam už pár let a rozhodně se na ně podívám i letos. :)

Mezi další tradice patří i zdobení stromečku, což si užívám jako malé dítě - a vždycky tomu asi tak bude -, zapalování adventních svíček anebo procházky po trzích. Musím vypíchnout především ty v německém Schwarzenbergu, které jsem měla tu čest navštívit minulý rok. A kdo ví, třeba se tam podívám i letos!


5. Dárky
Přiznávám se! Byť se řadí v mém seznamu na poslední místo, bylo by zvláštní, kdybych na Vánoce nic nedostala. Ovšem rozdíl je v tom, že já upřednostňuju dárky, které jsou od srdce. Není pro mě důležité, kolik jich je (nejsem Dudley Dursley, abych si dárky počítala každý rok :D), ale to, jaké jsou. Jestliže si člověk při jejich výběru dal záležet, na ceně ani počtu mi zkrátka nezáleží.

Co na dárcích miluju asi nejvíc, je to trhání balicího papíru. Ten zvuk, to napětí, než zjistím, co je uvnitř… Ano, jak dojde na dárky, jsem zkrátka věčné dítě.

Smutné je, že dnešní obchodní společnosti právě díky dárkům na Vánocích vydělávají až nevkusné sumy peněz. Všude běží reklamy, a některé z nich jsou dokonce nevhodné. Například tato:


„Kdo vozí dárky od Ježíška?“
„Zlatá prasátka.“ 
„A odkud letí ty svině?“ 
„Z TS Bohemie.cz.“


Já teda vážně netuším, koho tohle napadlo, ale stačilo mi to slyšet jednou, abych pochopila neskutečnou stupiditu této reklamy.

Ovšem jedna upoutávka, která je povedená, skutečně existuje. A to už je stará odhadem třináct let! S tou pro mě svátky v podstatě začínají - a jsem si poměrně jistá, že nejsem jediná, kdo ji zvládne odříkat zpaměti. Slova „A bude mít ty velký zahnutý zuby nahoru?“ k našim českým Vánocům tak nějak patří.


Samozřejmě, že existuje i veleznámá reklama na Coca-colu, ale na naši českou typickou o zlatém prasátku rozhodně nemá. Znělka je sice známá, ale to je tak všechno. Za sebe říkám, že bez této upoutávky bych se klidně obešla.

Takže tohle jsou pro mě Vánoce - rodina, tradice, dárky, cukroví… Zkrátka atmosféra. Vůně Vánoc, která jde cítit jak „po čuchu“, tak především v srdci. Hlavně, když jsme se svými blízkými. Moje rada proti vánočnímu stresu a shonu je jednoduchá - prostě to vypusťte z hlavy. Zapomeňte na kupování a shánění drahých dárků, nesnažte se mít co nejvíce cukroví. Pusťte si vánoční film, nebo případně cokoli, co máte vy osobně s Vánoci spojené, sejděte se s někým, koho jste dlouho neviděli, uždibujte sladkosti, projděte se po trzích anebo si přehrajte pár koled. A zpívejte! Pokud nejste ve zpěvu zrovna nejlepší, možná sousedi ohluchnou, ale to se spraví. :D


Na závěr si říkám, že možná ne všichni vědí, co je pravý smysl Vánoc - a proto je dobré si ho spolu s těmi nejbližšími připomenout. Napovím vám: stres ani peníze to nejsou. :)

Přeju vám všem veselé a šťastné Vánoce!

Komentáře

  1. Jé, tenhle článek se mi opravdu moc líbí. Jednak s něj tak atmosféra dýchá a navíc... i když už jsem z toho dávno vyrostla, taky se u nás doma věčně zvoní na zvoneček píšou se dopisy. K Vánocům to prostě patří!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se líbilo. :) Taky už mám tuhle éru dětství dávno za sebou, ale prostě si bez toho svátky nejde ani představit... :)

      Vymazat

Okomentovat

Předem děkuji za všechny komentáře :)