Slunný italský příběh, který vás chytí za srdce

19. listopadu 2017

Moje rada k tomuto příběhu je jednoduchá: neočekávejte mnohé. Nehledejte až moc, proč je kniha, co zdánlivě vypadá jako obyčejný románek, tak dobrá. Prostě ji popadněte a čtěte. Pak nebudete litovat.


Čím začít?
Hlavní hrdinka, Lina Emersonová, tráví prázdniny v Itálii. Proč? Její máma si přála, aby před smrtí poznala svého otce, který se ovšem za šestnáct let jejího života ani neukázal. Proč se neukázal? Proč o něm ani samotná Lina neměla tušení? To a spousta dalšího vrtá Lině v hlavě. Dostane jedinou odpověď - mámin deník, který si vedla, když sama studovala v Itálii. A Lina najednou objevuje příběh, který ji okouzluje a přiměje k tomu, aby zjistila tajemství, co změní její pohled na mámu, svého otce, ale i sebe samotnou.

„Strávit čas s Howardem v Itálii? Píchli jí dneska víc morfia?“

Proč?
Nevím, proč mě kniha zaujala. Byl to jakýsi zkrat na letošním Humbooku, který mě donutil si knihu koupit. Říkala jsem si, oddechový románek, proč ne. Nu, když jsem se konečně dostala k této knize v domnění, že si jdu přečíst něco obyčejného - na rozdíl od maturitních knih -, neměla jsem žádná vysoká očekávání. A dobře jsem udělala. Kniha mě díky tomu mile překvapila, potěšila, vykouzlila mi úsměv na tváři a mnohem víc. A mám dojem, že mě naučila milovat Itálii.

Dove vai, Por favor, Ciao!
Za celý příběh uslyšíte, nebo lépe řečeno si přečtete, strašně velké množství italských frází. Překladatelce bych asi vytkla, že je nechala nepřeložené. Tím nemyslím, že bych je z textu vymazala úplně, jen bych někam doplnila překlad. Protože já, jakožto puntičkář, jsem chtěla rozumět každému detailu, takže jsem docela často sahala po mobilu. Na druhou stranu jsem opravdu ráda, že tam ty fráze zůstaly. Nejenže mám obohacený slovník, především to celému ději dodalo na italské atmosféře, bez které by to vážně nebylo ono.


Gelato aneb pokrm z ráje
Já sama jsem už měla tu čest ochutnat italskou zmrzlinu, takže potvrzuji to, co bylo v knize zmíněné snad milionkrát: gelato je život. Abych uvedla na pravou míru, ano, gelato znamená italsky zmrzlina. Konkrétně výborná zmrzlina.
Ovšem, nepíšu tenhle článek jenom proto, abych bájila o gelatu. Myslím, že jsem vás na něj nalákala už dostatečně, stačilo zmínit ten název, tu lahodnou chuť, co se rozplývá na jazyku… ehm ehm ehm. :D

Teď vás jdu nalákat na knížku - a ne za pomocí zmrzliny.

Pravý, nefalšovaný smích
Možná si teď budete myslet, že si třeba vymýšlím anebo, že to přeháním, ale vážně, autorka mě dokázala skoro na každé druhé stránce rozesmát. Možná to bylo tím, jak hlavní hrdinka uvažovala a přemýšlela, ale asi především těmi přirovnáními. Ty prostě vážně neměly chybu.

„Prostě jsem vypadala jako ježek po plechovce redbullu.“

Bylo to originální, vtipné, reálné - zkrátka za tohle má u mě autorka plus. To se vztahuje i na popisy jako takové; i u nich jsem kolikrát vyprskla smíchy. Ať už se jednalo o situaci, okolí anebo lidi - zkrátka se na nich autorka vyřádila.
Hned druhý plusový bod věnuju právě hlavní hrdince. Jak jsem psala o pár řádků nahoru, její uvažování, vyjadřování, ale i chování mě občas bavilo, někdy dojalo, někdy se mi zkrátka jen líbilo - a tak se stalo, že mi Lina přirostla k srdci. Přihodilo se to hned po pár stránkách, a ten pocit mi vydržel až do konce.
Mezi další postavy, které prostě nemůžu vynechat, patří Howard (Linin otec), Hadley (Linina matka), a Ren.

Howard asi proto, jak neskutečně štědře a mile se choval k Lině. Víc nepovím. :)

Ren alias Lorenzo zkrátka proto, že… je to Ren. Milý, okouzlující, věrný přítel, Italoameričan, který vás svými některými kousky, svým příběhem, vyjadřováním, znalostmi a vstřícností zkrátka chytne za čtenářské srdíčko. A už se jen tak nepustí.

A Linina matka… Nemám asi vyloženě důvod, je to spíš proto, že část vypravování je, díky deníku, z jejího pohledu. Tím se dozvíte její příběh, její skutečnou minulost, a díky tomu si ji prostě nejde neoblíbit. Však to zjistíte sami!

Konec nebo nový začátek?
I když jsem si knihu šetřila, co to šlo - což je s mým rychlo-čtením docela oříšek -, stejně jsem došla ke konci. Bohužel. Nemyslím tím snad to, že by se mi konec nelíbil! Stejně jako konec knihy byl naprosto pohádkový a vyvedený. Akorát tak šťastný, ideálně pohádkový, realistický… Ten seznam by byl hodně dlouhý, kdybych měla jmenovat všechna přídavná jména, která mě pro něj napadají.

„Jakmile měli všichni něco na talíři, popadla jsem vidličku a podnikla frontální útok na lasagne. Bylo mi jasné, že jsem u toho vypadala asi jako divoký mastodont…“

Co se týká celé knihy, shrnula bych ji asi takto:
Je to oddechový příběh, to rozhodně. Je chyba čekat, že se ke konci stane něco dechberoucího. Je to zkrátka pohodová knížka, která vás vrátí do období slunných, letních dnů, přenese vás do Itálie, kde spolu s hlavní hrdinkou ochutnáte gelato, zamilujete se, zamilujete se i podruhé v kůži její matky, možná si z toho odnesete jenom příjemný pocit, možná něco víc. Já mám, kromě úsměvu na tváři, rozhodně chuť se sbalit a jet objevovat krásy Florencie. Památky, kterými Florencie doslova překypuje, byly v knize prostě popsané tak lákavě, že se té chuti nejde ubránit. Italská atmosféra doslova sálá nejenom z cizojazyčných frází, detailních popisů památek, ale i z myšlenek hlavní hrdinky.
Knize zkrátka podle mě nic nechybělo. Mělo to děj, mělo to víc než dobrý úvod i závěr, mělo to originální zápletku, nechyběl tomu humor, skvěle vystihnuté emoce a romantika, ale ani to nebylo s ničím z toho přehnané. Mělo to i nějaké to překvapení, tajemství, za kterým spolu s hrdiny bádáte. A samozřejmě postavy, kterým naprosto propadnete, nebo se kterými propadnete do hlubin lásky. Tak co si od knihy přát víc?


Věřte mi. Jestliže si chcete vzpomenout na léto, na vlastní románky, začíst se, usmát se, setřít slzu dojetí, oddechnout si, pobavit se anebo bádat po tajemství tajné lásky… Je to kniha pro vás.


Originální název: Love & Gelato
Český název: Láska & Gelato
Autor: Jenna Evans Welchová
Vydání: První
Nakladatelství: Cooboo
Počet stran: 288
Vazba: Paperback
Rok vydání výtisku: 2017
Překladatel: Magdaléna Stárková



Komentáře

  1. Knížka vypadá dobře a pokud se mi někdy dostane do ruky, ráda si ji přečtu, ale zase to není věc, kterou bych vyloženě vyhledávala. Na druhou stranu, atmosféra italského města při oddechovém příběhu vůbec nezní špatně. Skvěle napsaná recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Taky jsem ji vyloženě nevyhledávala, nějak mi padla do oka na Humbooku :D. Jsem ráda, že se recenze líbila, a že snad navnadila ke čtení :).

      Vymazat

Okomentovat

Předem děkuji za všechny komentáře :)